Het merendeel van de werknemers in Nederland denkt geen salarisverhoging te krijgen in 2019. Slechts 25 procent verwacht binnen zes maanden extra loon mee naar huis te nemen. Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 1.000 respondenten door vacaturezoekmachine Adzuna, die recent een salaristool heeft gelanceerd om mensen zich bewuster te maken van hun marktwaarde op de arbeidsmarkt.
Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders (zeer) tevreden is met het huidige salaris dat zij krijgen. Er zijn grote regionale verschillen tussen de mate van tevredenheid die werknemers ervaren. Vooral in Flevoland (40 procent), Overijssel (39 procent) en Drenthe (36 procent) geven werkenden aan tevreden te zijn met hun huidige salaris. Dit percentage ligt veel lager in provincies als Utrecht (20 procent), Noord-Holland (25 procent) en Limburg (28 procent), waar werknemers zich vaker onderbetaald voelen.
Meer dan de helft van de werknemers heeft nog nooit een salarisbespreking gehad met hun werkgever, sinds ze bij het bedrijf begonnen zijn. Vooral in Zeeland (73 procent) en Friesland (64 procent) gaan beide partijen zelden het gesprek over het salaris aan. Een andere groep van 16 procent van de werknemers bespreekt minder dan één keer per jaar hun salaris met hun leidinggevende, terwijl 20 procent ongeveer één keer per jaar een vaste salarisbespreking heeft.
“Het is opvallend om te zien dat er zo weinig discussie plaatsvindt tussen werkgevers en werknemers over het salaris,” reageert Thomas de Schuyter, Regio Manager bij Adzuna. “Je zou verwachten dat beide partijen baat hebben bij het evalueren van de hoogte van het salaris. Zeker in de gespannen Nederlandse arbeidsmarkt, waarin het lastiger wordt voor bedrijven om alle vacatures in te vullen, wil je vermijden dat werknemers kijken of het gras bij een ander bedrijf groener is.”
Van de werknemers die aangeven wèl een salarisverhoging te verwachten in de komende zes maanden, zegt 22 procent van de respondenten dat de kans groot is dat ze naar een andere baan zullen zoeken als ze deze salarisverhoging niet krijgen. Toch vragen werknemers zelden actief om een salarisbespreking met hun werkgever. Zo heeft 79 procent van de respondenten in het afgelopen half jaar zelf niet om een salarisverhoging gevraagd.
Veelgenoemde redenen om geen salarisverhoging te vragen, zijn: ‘niet weten welk salaris bij mijn profiel past’ (18 procent), ‘het juiste moment niet kunnen vinden om dit gesprek aan te gaan’ (15 procent), en ‘niet goed weten hoe om een salarisverhoging te vragen’ (14 procent). “Voor een klein deel van de werknemers geldt dat zij net een salarisverhoging ontvangen hebben, of tevreden zijn met hun huidige salaris,” licht De Schuyter toe. “Maar het gaat hier om minder dan een derde van de respondenten, wat erop duidt dat een grote groep werknemers wel om een salarisverhoging wil vragen, maar dit momenteel nog niet doet.”
Voor het merendeel van de werknemers is de stabiliteit die hun baan biedt een belangrijke factor om bij hun huidige werkgever te blijven (57 procent), gevolgd door een gezellige sfeer op de werkvloer (38 procent), en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling bij het bedrijf (15 procent). Bij slechts 14 procent van de werknemers is de hoogte van hun salaris een motivator om bij hun huidige werkgever te blijven.
“Wij lanceerden ValueMyCV om mensen meer transparantie te geven over het salaris dat bij ze past, op basis van hun werkervaring, vaardigheden en opleidingen,” zegt De Schuyter. “Vaak hebben werknemers een gevoel dat zij meer kunnen verdienen op de arbeidsmarkt, maar vinden ze het lastig om hier iets mee te doen. Door meer inzicht te bieden in het salaris dat bij een bepaald profiel past, kan dit mensen een boost geven tijdens een volgende salarisbespreking.”
Over Adzuna
Adzuna.nl is een zoekmachine voor vacatures die meer dan twaalf miljoen werkzoekenden maandelijks gebruiken voor een overzicht van elke baan, overal. Wij verzamelen miljoenen vacatures wereldwijd op één locatie. Met slimme zoekopties en intelligente data-analyses van de arbeidsmarkt, geven wij werkzoekenden alle informatie die ze nodig hebben bij het vinden van een nieuwe baan.
Wij zijn momenteel actief in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Singapore, Italië, Polen, de Verenigde Staten, Oostenrijk, Frankrijk, Australië, Canada, Brazilië, Zuid-Afrika, Rusland, India en Nieuw-Zeeland. In het Verenigd Koninkrijk voorziet Adzuna de Office for National Statistics (ONS) rechtstreeks van data, welke vervolgens door de overheid gebruikt wordt om inzicht te krijgen in de werkgelegenheid in het Verenigd Koninkrijk.
Onderzoeksmethodologie
Deze online enquête werd in september 2019 afgenomen onder 1.021 Nederlandse respondenten. Onvolledig ingevulde vragenlijsten werden niet meegenomen in de analyse.