Zakelijk

Picnic ontwikkelt samen met personeel verdere afspraken

Moderne arbeidsvoorwaarden passen bij behoeften werknemers

Amsterdam, 21 februari 2018 – Online supermarkt Picnic gaat samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers (FC’s) de arbeidsafspraken verder ontwikkelen, zodat deze nog beter aansluiten bij de wensen van de 3000 werknemers, de werkzaamheden en de huidige tijd. Picnic heeft hierover reeds een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie en werknemers hebben aangegeven hier graag aan mee te werken. Zij gaan hier de komende maanden verder mee aan de slag.

Picnic is de nieuwe online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert. De FC’s van Picnic vallen niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO. Picnic is daarnaast van mening dat deze CAO achterhaald is en leidt tot onwenselijke situaties indien die zou worden toegepast.

Onrechtvaardige situatie

Bovendien zou toepassing leiden tot scheve en onrechtvaardige effecten voor de verschillende typen werknemers: een student die op zondag kan werken, verdient twee keer zoveel als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. “Dat is onrechtvaardig en dat vinden onze medewerkers van de FC’s ook”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.”

Waar de traditionele supermarkt-CAO uitgaat van een eenduidig werknemersbestand met dezelfde arbeidsvoorwaarden, wil Picnic juist de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen.

3000 echte banen

Muller: “De FNV weet dat de FC’s van Picnic niet binnen de werkingssfeer van de supermarkt-CAO vallen, maar probeert ons desondanks zwart te maken. Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, soms aan buitenlandse bedrijven of bedrijven met alleen maar arbeidsmigranten of zzp’ers, hetgeen wij juist niet doen. In drie jaar tijd hebben wij 3000 echte banen gecreëerd voor mensen die een band met elkaar krijgen en bij elkaar in de buurt wonen. Medewerkers waarderen de doorgroeimogelijkheden, willen meedenken over de groei van een hippe, startende onderneming die de markt openbreekt en zijn er trots op om onze klanten volledig te ontzorgen in het boodschappen doen.”

Picnic heeft een enorm diverse werknemerspopulatie. Sommigen willen 40 uur per week werken, anderen alleen als de kinderen naar school zijn, weer anderen af en toe één dag in de week omdat ze verschillende activiteiten willen hebben. Het bedrijf wil die verschillende wensen kunnen faciliteren. Zo wil Picnic toeslagen kunnen betalen op andere momenten en om andere redenen. “FNV Young & United zegt een hypermoderne CAO te willen, maar de supermarkt-CAO hoort in een museum. Zij zijn de vernieuwers bij de vakbond en je zou verwachten dat zij onze uitgestoken hand zou aannemen om samen aan die vernieuwing te werken“, aldus Muller.

Over Picnic

Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.